مدونة منذر اسامة

العودة   منتديات جريت بلينز العربية Great Plains For Arab > قسم الدعم الفني لبرنامج جريت بلينز > مناقشة المشاكل والأخطاء في برنامج جريت بلينز

مناقشة المشاكل والأخطاء في برنامج جريت بلينز اطرح وتصفح جميع المشاكل التي تصادفك في برنامج جريت بلينز قم بطرحها في هذا القسم بشكل مفصل<br>
بإمكانك وضع صورة توضيحية كي يفهم القارئ المشكلة دون الرجوع الى سؤالك بشكل متكرر..<br>
قبل كتابة مشكلة جديدة فضلا قم بالبحث داخل المنتدى .. واقرأ شروط المشاركة

قديم 08-Aug-2013, 08:41 AM   #1
3mor2045
عضو نشيط

من مواضيعي  
Question تحويل اكتر من امر بيع لفاتوره واحده لعميل واحد

هل في طريقة لتحويل اكثر من امر بيع لفاتورة واحدة لعميل واحد ؟؟؟
انا اعرف انه متوفر في جريت بلينز العكس بمعنى انه يمكن تحويل اكثر من فاتورة لأمر بيع واحد ولكن انا اريد معرفة طريقة لعمل العكس وهو تحويل اكثر من امر بيع لفاتورة واحدة .
في انتظار الردور والف شكر مقدما .
3mor2045 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-Aug-2013, 02:32 PM   #2
3mor2045
عضو نشيط

من مواضيعي  

ايه يا جماعه معقول مفيش حل
طيب حتى حد يرد عليا يقولي اي حاجه
قديم 08-Aug-2013, 03:45 PM   #3
Hafandi
عضو نشيط

من مواضيعي  
Cool

أخي 3mor2045
أنت وضعت سؤالك اليوم فقط ، ولا أعلم أن هناك من هو متفرغ تماما لمتابعة المواضيع والرد عليها ، بل الكل لديه عمله ووظفيته ومشاغله . لذا أرجو منكم الصبر حتى يستطيع أحد الرد عليكم

مع أنه قد لا أستطيع حل مشكلتكم ، ولكن بما أنكم تريدون أن يرد عليكم أي أحد بأي حاجه ممكن تعذرني بس أنا ما فهمت معنى تحويل أكثر من أمر البيع إلى فاتورة ولا حتى لم أفهم معنى تحويل الفاتورة لأكثر من أمر بيع .
Hafandi غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-Aug-2013, 03:49 PM   #4
Monzer Osama
مدير عام منتديات جريت بلينز العربية

الذي لا يعرف لن يرد عليك أي حاجة , ولا تتوقع إجابات مباشرة من أحد خلال سويعات قليلة.
أما بالنسبة الى سؤال:
في البرنامج لا يمكن تحويل أكثر من Order الى فاتورة واحدة ,
لكن لما لا تستخدم الـ Fulfilment Order إذا كنت تريد تسليم البضاعة على دفعات للعميل؟

بالتوفيق
Microsoft Certified Business Management Solutions Professional
Microsoft Certified Trainer
Monzer Osama غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-Aug-2013, 04:08 PM   #5
3mor2045
عضو نشيط

من مواضيعي  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hafandi مشاهدة المشاركة
أخي 3mor2045
أنت وضعت سؤالك اليوم فقط ، ولا أعلم أن هناك من هو متفرغ تماما لمتابعة المواضيع والرد عليها ، بل الكل لديه عمله ووظفيته ومشاغله . لذا أرجو منكم الصبر حتى يستطيع أحد الرد عليكم

مع أنه قد لا أستطيع حل مشكلتكم ، ولكن بما أنكم تريدون أن يرد عليكم أي أحد بأي حاجه ممكن تعذرني بس أنا ما فهمت معنى تحويل أكثر من أمر البيع إلى فاتورة ولا حتى لم أفهم معنى تحويل الفاتورة لأكثر من أمر بيع .
اولا : شكرا على ردك .
ثانيا : بتهيقلي اني ده موقع يعني معنى اني اكتب فيه ردين مش معناه اني عامل ازعاج لحد يا سيدي انا عارف ان في ناس مشغولين وعندهم شغل بس انا ما ضايقتش حد منهم واللي فاضي وعارف الرد على السؤال يرد انت حسستني اني مسكت الجوال وكلمت كل اللي في الموقع وعملت ازعاج مش عارف ليه ؟
ثالثا : انا مش عارف ليه انت بتتكلم بصيغة الجمع مع اني شخص واحد
رابعا : يا سيدي اللي مش فاضي مش هيفتح الموقع اصلا لكن لو فتحه اكيد هيبقى فاضي ولو عارف اكيد كان رد لاني متعود على ده من الموقع الرائع ده ومحدش بيبخل فيه بحاجه على حد .
قديم 08-Aug-2013, 04:11 PM   #6
3mor2045
عضو نشيط

من مواضيعي  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monzer osama مشاهدة المشاركة
الذي لا يعرف لن يرد عليك أي حاجة , ولا تتوقع إجابات مباشرة من أحد خلال سويعات قليلة.
أما بالنسبة الى سؤال:
في البرنامج لا يمكن تحويل أكثر من order الى فاتورة واحدة ,
لكن لما لا تستخدم الـ fulfilment order إذا كنت تريد تسليم البضاعة على دفعات للعميل؟

بالتوفيق
شكرا على ردك واجابتك للسؤال . وهو ده المتوقع منك يا اخ منذر .

اما بالنسبه للي يرد اكيد انا مش اقصد يعني ان اللي مش عارف يرد اكيد انا عايز اللي عارف هو اللي يرد بس كنت بشجع الناس انهم يردوا بسرعه لاني محتاج حل للمشكله ديه لاني بقالي فتره مش لاقي ليها حل وكنت متوقع رد في سويعات قليله علشان هي ديه ثقتي في رجال موقع جي بي فور ارب وانت على رأسهم .

والف شكر مره تانيه واسف على الازعاج
قديم 08-Aug-2013, 04:15 PM   #7
Monzer Osama
مدير عام منتديات جريت بلينز العربية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3mor2045 مشاهدة المشاركة
ثانيا : بتهيقلي اني ده موقع يعني معنى اني اكتب فيه ردين مش معناه اني عامل ازعاج لحد يا سيدي انا عارف ان في ناس مشغولين وعندهم شغل بس انا ما ضايقتش حد منهم واللي فاضي وعارف الرد على السؤال يرد انت حسستني اني مسكت الجوال وكلمت كل اللي في الموقع وعملت ازعاج مش عارف ليه ؟
رابعا : يا سيدي اللي مش فاضي مش هيفتح الموقع اصلا لكن لو فتحه اكيد هيبقى فاضي ولو عارف اكيد كان رد لاني متعود على ده من الموقع الرائع ده ومحدش بيبخل فيه بحاجه على حد .
رويدك أخي ... على مهلك
الأخ حسن لم يتفوه بشئ , كلامه سليم , ويكفي أنه أول من رد على تساؤلك وحاول مساعدتك
Microsoft Certified Business Management Solutions Professional
Microsoft Certified Trainer
Monzer Osama غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-Aug-2013, 04:42 PM   #8
Hafandi
عضو نشيط

من مواضيعي  
Smile

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Monzer Osama مشاهدة المشاركة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3mor2045 مشاهدة المشاركة
رويدك أخي ... على مهلك
الأخ حسن لم يتفوه بشئ , كلامه سليم , ويكفي أنه أول من رد على تساؤلك وحاول مساعدتك
شكرا لك أخي منذر على الدفاع عني .

أخي 3mor2045

بالنسبة لأولا : العفو أخي مع أني لم أستطع مساعدتك .
بالنسبة لثانيا : أنا لم قصدي أي شي ، ولكن رأيتك مستعجل فأحببت أن أصبرك قليلا .
بالنسبة لثالثا : أنا آسف جدا أني خاطبتك بصيغة الجمع .
بالنسبة لرابعا : أشكرك على سعة صدرك وتفهمك وثقتك في الموقع .
Hafandi غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 ضيف)