مدونة منذر اسامة

العودة   منتديات جريت بلينز العربية Great Plains For Arab > منتدى مطوري جريت بلينز > مواضيع المطورين الأخرى

مواضيع المطورين الأخرى مواضيع المطورين التي لا تنتمي الى أي من التصنيفات السابقة
مثل لغة الديكستريتي (Dexterity) والأدوات التطويرية الأخرى (eConnect , Integration Maneger ,VS2005 for GP...etc.)

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تعتقد انه يجب تعريب GP?
لا اعتقد انها يجب ان تعرب هى كده زى ما هى احسن واتعودت عليها كده 7 28.00%
يجب تعريبها ستكون مفيده لبعض المستخدمين 11 44.00%
ان امكن الدمج بين الواجهتين كان افضل 12 48.00%
عربى بس احسن 1 4.00%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 25. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 31-Jul-2011, 08:33 AM   #11
عماد زيد
مشرف عام في منتديات جريت بلينز العربية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Monzer مشاهدة المشاركة

وانا مع الفكرة التي ترمي الى تكثيف الجهود الى إنشاء برامج عربية تتوافق مع جريت بلينز
أي تعريب وظائف ترتبط بالبرنامج وليس تعريب البرنامج نفسه
صباح الخير

منذر شو رأيك نفتح موضوع منفصل لنحط قائمة بالموديولات المطلوبة للمنطقة العربية و نشوف كيف ممكن نبلش هيك مشاريع تطوير ؟؟؟
عماد زيد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 31-Jul-2011, 08:38 AM   #12
el3ashe2
عضو جديد

إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى el3ashe2 إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى el3ashe2
من مواضيعي  

والله حكايه ان الويب سايت عربى او لا دى حاجه ترجعله هو او لشركتة انا كمان موقع شركتى مش عربى وانا مصممه انجليزى وعربى لان ده اسهل لناس داخل الوطن العربى مع ان تعاملى كله مع عملاء من خارج افريقيا من امريكا وشرق اسيا و اوروبا اتمنى ان تكون الصورة وصلت صح
اعتقد ان التصويت فى صالح التعريب
وزى ماهما عربوة فانا هنا موجود وانا على اتم استعداد مش لتعريبة بس لا للتعديل عليه وعلى شاشات البرنامج كمان وممكن مخليش اسمه جريت بلينز اساسا ولو حد عاوز يبدا معايا المشروع ممكن نبدا المشوار ده مع بعض ولو المشكلة فى المانول او الهلب اللى هو المساعده عشان انجليزى فمفيش مشكلة ده كمان ممكن يتعدل او يتعمل واحد عربى بداله واكيد بكده حنوسع الدائرة اكتر شويه ونزود عدد المستخدمسن ودى فايده للجميع
el3ashe2 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 31-Jul-2011, 08:40 AM   #13
el3ashe2
عضو جديد

من مواضيعي  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zaidmmh مشاهدة المشاركة
صباح الخير

منذر شو رأيك نفتح موضوع منفصل لنحط قائمة بالموديولات المطلوبة للمنطقة العربية و نشوف كيف ممكن نبلش هيك مشاريع تطوير ؟؟؟
مش لما يكون فى فكرة من الاساس ولا مديولات ايه اللى نبدا بيها ومفيش عندنا حاجات موجوده اعتقد انها تتعمل بمواضيع منفصله وفى النهايه المشرف يعملها كلها فى موضوع واحد ولا ايه؟؟؟ لان كل موضوع حيكون موجود فى نقاشات الموضوع نفسه بالكامل
قديم 31-Jul-2011, 09:07 AM   #14
عماد زيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el3ashe2 مشاهدة المشاركة
وزى ماهما عربوة فانا هنا موجود وانا على اتم استعداد مش لتعريبة بس لا للتعديل عليه وعلى شاشات البرنامج كمان وممكن مخليش اسمه جريت بلينز اساسا ولو حد عاوز يبدا معايا المشروع ممكن نبدا المشوار ده مع بعض ولو المشكلة فى المانول او الهلب اللى هو المساعده عشان انجليزى فمفيش مشكلة ده كمان ممكن يتعدل او يتعمل واحد عربى بداله واكيد بكده حنوسع الدائرة اكتر شويه ونزود عدد المستخدمسن ودى فايده للجميع
أخي الكريم : هل اشتغلت مسبقاً على برنامج جريت بلينز ؟
من قال أن الهدف من التعريب هو تغيير اسم البرنامج و التعديل عليه ؟
هل عندك خبرة بالطرق المحاسبية بالبرنامج قبل أن نقترح تعديلات عليه ؟
هل تعلم أنه حتى لو تغيراسم البرنامج و عدلت عليه فأنت محتاج لأرقام التسجيل من ميكروسوفت أم أنك تفكر بكسر هذه الحماية أيضاً ؟
قديم 31-Jul-2011, 09:09 AM   #15
عماد زيد

اقتباس:
مش لما يكون فى فكرة من الاساس ولا مديولات ايه اللى نبدا بيها ومفيش عندنا حاجات موجوده اعتقد انها تتعمل بمواضيع منفصله وفى النهايه المشرف يعملها كلها فى موضوع واحد ولا ايه؟؟؟ لان كل موضوع حيكون موجود فى نقاشات الموضوع نفسه بالكامل
أخي الكريم نحن نتكلم عن وضع قائمة بالموديولات اللازمة للمنطقة العربية أولاً و من ثم بناء هذه الموديولات لو كانت غير موجودة أو تعريبها لو كانت موجودة.
أتمنى أن تكون قد توضحت الفكرة الأن
الرجاء الرد بقليل من التوضيح حتى نفهم فكرتك تماماً

آخر تعديل بواسطة عماد زيد ، 31-Jul-2007 الساعة 09:55 AM. سبب آخر: إملاء
قديم 31-Jul-2011, 09:13 AM   #16
عماد زيد

اقتباس:
والله حكايه ان الويب سايت عربى او لا دى حاجه ترجعله هو او لشركتة
و يحق لنا أن نسأل هذا السؤال مادام الطرح هو عن برامج عربية / معربة لأن هذا يتعلق بالفكرة الأساسية للموضوع و هي : هل نحتاج برنامج معرب مادام الموقع الذي يبيعه غير عربي ؟
أنا أتكلم بشكل عام و ليش عن موقع الشركة المذكورة و لكنه بسياق اللغة العربية و البرامج العربية و المعربة
قديم 31-Jul-2011, 09:19 AM   #17
Monzer Osama
مدير عام منتديات جريت بلينز العربية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zaidmmh مشاهدة المشاركة
صباح الخير

صباح النور .. أهلا أخي عماد
فكرة رائعة ... لكن للأسف الأعضاء لا تتفاعل .... تنظر عن بعد وتتنظر الخبز أن يكون جاهز بدون عناء أو تعب !

لكن سنستمر على طرح وأتوقع مساعدة من الجميع بعد تعلم الناس من دورة الديكستيريتي التي ألقاها الأخ همام.

فكرة طيبة أخي الحبيب. أتمنى أن يتفاعل معها الجميع
Microsoft Certified Business Management Solutions Professional
Microsoft Certified Trainer
Monzer Osama غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 31-Jul-2011, 09:30 AM   #18
Monzer Osama
مدير عام منتديات جريت بلينز العربية
Thumbs up

اقتباس:
والله حكايه ان الويب سايت عربى او لا دى حاجه ترجعله هو او لشركتة انا كمان موقع شركتى مش عربى وانا مصممه انجليزى وعربى لان ده اسهل لناس داخل الوطن العربى مع ان تعاملى كله مع عملاء من خارج افريقيا من امريكا وشرق اسيا و اوروبا اتمنى ان تكون الصورة وصلت صح
لو برمجت برنامج وخصصته للمستخدمين الناطقين باللغة الانكليزية وكان من أقوى البرامج عالميا هل تستطيع بيعه داخل موقع يتحدث باللغة العربية؟
سأترك الإجابة لك

تقبل تحياتي
مع فائق الاحترام للاخ وائل
Microsoft Certified Business Management Solutions Professional
Microsoft Certified Trainer
Monzer Osama غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 31-Jul-2011, 09:51 AM   #19
el3ashe2
عضو جديد

من مواضيعي  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Monzer مشاهدة المشاركة
لو برمجت برنامج وخصصته للمستخدمين الناطقين باللغة الانكليزية وكان من أقوى البرامج عالميا هل تستطيع بيعه داخل موقع يتحدث باللغة العربية؟
سأترك الإجابة لك

تقبل تحياتي
مع فائق الاحترام للاخ وائل
اكيد يتباع بس ده بعد طبعا ما توصل المركبة الفضائية العربية للشمس تزورها وتحللها وتجيب منها عينات ههههههههههه
اكيد انا مش قصدى انى ابيع النسخه زى العرض المقدم لكن انا اقصد ان التعريب مش صعب او التعديل فى حدود علمنا اكيد ممكن نعمل حاجات تفيدنا على الاقل وكلنا عارفين ان فى برامج بعد التعديل عليها بتكون فى صالحنا
اما حكايه الترخيص انا مش ناوى اضربة لانى معانا ترخيص خاص بشركتنا
انا اخصائى نظم معلومات بمجموعه شركات فى مصر وعندنا السيستم وانا بحاول انى اساعد فيه من الناحيه التقنيه ومعانا زميل هنا قدر انه يعمل باتشات صغيرة ممكن تطرد مستخدم معين فى حاله ان السيستم مخرجهوش حتى بعد ما هو خرج ودى بتحصل كتير وفى باتش تانى لو العدد مكتمل يعنى لو الترخيص ب16 يوزر محدش يقدر يدخل اكتر من كده صح؟ لا مع الباتش ده بتدخل لو مكتوب ان العدد مكتمل وكل اللى معاه الباتش يقدر يدخل وتلاقى العدد بقى 18 من 16 مرخصين وفى حاجات تانيه جميله ومفيده زى برنامج تود اللى بيساعد كتير فى انك تفهم البرنامج ماشى ازاى والروابط بين الجداول ايه ممكن اقول من الاخر ان ممكن نعمل اى شىء ونجرب مع بعض كان واحد وعمل الحاجات دى كلها لما بقينا اتنين ساعدنا بعض اكتر لما نكون منتدى حنستفاد جدا جدا جدا انا دعيت الشخص ده النهارده واتمنى انه يشارك واتمنى ان الصورة تكون بكده وضحت شويه
قديم 31-Jul-2011, 10:44 AM   #20
Waeli
عضو جديد

من مواضيعي  

فعلا ... معكم حق فى هذة النقطة... ولكى اكون امبن معكم فتلك مشكلة مع السرفر الموجود علية الموقع ... ويعمل فريق تطوير الموقع على حل تلك العملية ... وإنشاء الله سيكون الموقع بأكثر من لغتين وبشكل جديد قريبا... شكرا للملاحظة.
ونرجع الى الموضوع الاصلى فى تعريب جريت بلينز ... فأتمنى ان اكون افدتكم بإضافتى.
AGP(Arabic Great Plains) Product Manager
CSS - Cairo Software Services
0020127575815
Waeli غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 ضيف)