المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اكتشافاتىلجريت بلينز

احمد الصادق فراج
10-Jul-2011, 10:41 AM
السلام عليكم ..
دى اول مشاركة ليا معاكم لأنى اول يوم اعرف انة فية موقع بالعربى عن جريت بلينز النهاردةالمهم
فية حاجات اكتشفتها من خلال شغلى على جريت بلينز وهى كالأتى:
1- انة مع اقفال السنة وترحيلها فأن ارصدة العملاء لاتظهر فى السنة المالية الجديدةوتظهر فقط كرقم اجمالى ولكن انا اتكلم عن رصيد كل عميل على حدة وعلشان تجيب رصيد عميل معين يبقى لازم عليك تحد الفترة من بداية شغل البرنامج الى تاريخ اليوم اللى انت عايز فية الرصيد بمعنى اذا كنت بدأت الشغل على جريت بلينز فى 1/1/ 2003 وانا فى عام 2005 وعايز رصيد عميل معين خلال20/5/ 2007 يبقى لازم عليا احددا لمدة من بداية شغل البرنامج1/1/2003 الى تاريخ يوم 20/5/2007
2-عند عمل مرتجع يتم ارتجاع كامل قيمة الخصم اللى على الفاتورة مثال لوانا عامل فاتورة وعليها خصم 200 ريال وعملت مرتجع على صنف واحد بس من اصناف الفاتورة فأنة يتم ارتجاع كامل قيمة الخصم.
3-فية ايكونة navigation panمهما جدا وخطيرة لأنها تحتوى على account transactionواللى من خلالها تقدر توصل لكل الحركات اللى تمت خلال اليوم او خلال فترة معينة وبتكون ظاهرة كلها ادامك من غير بقى inqur ولا حاجة يعنى انا مثلا المسئول عن عملية الترحيل من GL طبعا جل من لايخطىء وبحاول انى اتدارك اخطاءى دى نهاية اليوم من خلال ACCOUNT TRANSACTIONاللى بكلمكم عليها وبراجع منها كل الحركات اللى تمت خلال اليوم سواء على الصندوق او البوك او المبيعات او المخزون او الموردينلأن كل الحكات الىل تمت خلال اليوم بتظهر كلها ادامى.

Monzer Osama
10-Jul-2011, 01:24 PM
حياك الله أخي أحمد ....
مشاركة رائعة ومفيدة للجميع.

أهلا بك معناونتمنى المزيد من المشاركات البناءة

أحمد الغامدي
10-Jul-2011, 02:24 PM
حياك الله معنا اخي ونتشرف بمشاركاتك...
لو سمحت استاذ أحمد سؤال؟

2- عند عمل مرتجع يتم ارتجاع كامل قيمة الخصم اللى على الفاتورة مثال لوانا عامل فاتورة وعليها خصم 200 ريال وعملت مرتجع على صنف واحد بس من اصناف الفاتورة فأنة يتم ارتجاع كامل قيمة الخصم.

ممكن تفصل أكثر في هذه النقطة لو سمحت؟
شكرا لك

أحمد الغامدي
10-Jul-2011, 02:51 PM
استاذ احمد لو سمحت
ممكن يكون عندك حل للمشكلة التي أواجهها
تجدها على الرابط التالي
http://www.gp4arab.com/forum/showthread.php?p=317#post317

احمد الصادق فراج
11-Jul-2011, 10:46 AM
حياك الله معنا اخي ونتشرف بمشاركاتك...
لو سمحت استاذ أحمد سؤال؟

ممكن تفصل أكثر في هذه النقطة لو سمحت؟
شكرا لك

بالنسبة لمعالجة موضوع الخصم فى حالة المرتجعات بنعمل المرتحع زى ما اتفقنا بالطريقة اللى قلت لك عليها لو فية بقى عندنا خصم مثلا 200 وهيرتجع فقط صنف او 2 من كامل الفاتورة فبعد عملنا للمرتجع بنظبط احنا بقى Distribution اللى هو القيد بتاع المرتجع ونشوف نعمل الخصم كام او ان احنا مش هنجع الخصم زى ما احنا عايزين نظبط الخصم .

عبده إبراهيم
11-Jul-2011, 10:51 AM
ممكن أعرف الأيقونة دي موجودة فين

احمد الصادق فراج
11-Jul-2011, 11:00 AM
[quote=عبده إبراهيم;360]ممكن أعرف الأيقونة دي موجودة فين[/q
السلام عليكم
قصدك اى ايكونة بالظبط

احمد الصادق فراج
11-Jul-2011, 11:06 AM
[quote=عبده إبراهيم;360]ممكن أعرف الأيقونة دي موجودة فين[/q
السلام عليكم
قصدك اى ايكونة بالظبط

ايوة ايوة انت قصدك على ايكونة NAVIGATION PAN
الأيكونة دى هى جانب SMART LIST بس مش هتلاقى اسمها ظاهر وهتلاقى بدل منها عدسة وعلى العموم انت ممكن توصللها مباشرة لأنها فى موجودة فى اسفل القائمة الطولية اللى على يسار الشاشة بتاعتك.

Monzer Osama
10-Dec-2011, 11:33 AM
السلام عليكم ...
مررت سريعا على هذا المشاركة للاستاذ أحمدالصادق وأحببت أن ألقي عليه السلام ...
وعسى انقطاعه عننا لخير :)

نتمنى رؤيتك قريبا أخي أحمد

عثمان
12-Dec-2011, 07:55 AM
مشكووور أحمد الصادق
معلومات هايلة

socpa2007
17-Dec-2011, 10:25 PM
navigation panهل يمكن الدخول للايقونة من قائمة معينة