المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في الpdm

ahmedsesy
12-Dec-2011, 05:10 PM
المشكلة كالتالي يتم عمل حركة cash reciept من موديول sales بعد ذلك لا تنتقل الي موديول PDM وذلك بسبب انها تظهر في المبيعات على انها مرحلةopen transaction ولكن في PDM تظهر على انها غير مرحلة work لذلك لا اقدر على عمل تحصيل للحركة
مع العلم ان هذه المشكلة غير مستمرة ولكنها تظهر احيانا
وايضا فعلت كل ما هو متوقع كاchecklink ,reconcil لكل الموديول

Monzer Osama
13-Dec-2011, 07:24 AM
معلش أخي أحمد .... ممكن توضع Pdm إختصار لماذا؟

ahmedsesy
13-Dec-2011, 02:04 PM
موديول payment documents management

Monzer Osama
15-Dec-2011, 08:44 AM
مرحبا بك أخي أحمد ...
للأسف لم أعمل على هذا الموديول من قبل .... قد يفيدنا أحد الاعضاء الذين قامو بالعمل عليه

ahmedsesy
24-Dec-2011, 09:31 AM
شكرا جزيلا وانا اسف على تعبك معانا في حل اسئلتنا

MGROWING
05-Jan-2012, 02:31 PM
ممكن تفسر مشكلتك اكترعلشان اقدر اساعدك ان شاء الله يعنى اشرح مسار المستند من اول ادخال العمليه ولو ممكن تضيف الشاشات وان شاء الله ليها حل

osamamakled
06-Jan-2012, 07:03 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الأخ أحمد عند قيامك بعمل سند قبض و ترحيله يتم التأثير في حركة النقدية الشيك بوك بعد عمل إيداع بنكي (Bank Deposit) Transactions >> Financial >> Bank Deposits
ثم يتم التأثير بالحسابات (قيد اليومية)
و هذه الحركة لا علاقة بها بالمبيعات بل ببرنامج الذمم المدينة A/R
أما عن موديول PDM فتبين بالبحث انه غير موجود
ارجو ان تكون حلت مشكلتك

MGROWING
06-Jan-2012, 09:21 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الأخ أحمد عند قيامك بعمل سند قبض و ترحيله يتم التأثير في حركة النقدية الشيك بوك بعد عمل إيداع بنكي (Bank Deposit) Transactions >> Financial >> Bank Deposits
ثم يتم التأثير بالحسابات (قيد اليومية)
و هذه الحركة لا علاقة بها بالمبيعات بل ببرنامج الذمم المدينة A/R
أما عن موديول PDM فتبين بالبحث انه غير موجود
ارجو ان تكون حلت مشكلتك

الاخ اسامه مبدئيا انا مش صاحب المشكله بس احب اعرفك ان الPDM موجود وهو موديول معمول اساسا للاعدادات التثبيت الخاصه بمنطقة الشرق الاوسط والغرض منه التعامل مع المدفوعات والمقبوضات الاجله وهذه الحالات غير موجوده فى اوروبا وامريكا لان مستندات الدفع والقبض ملزمه اما فى الشرق الاوسط وخاصه مصر فهناك شيك اجل وشيك مسطور وخلافه ولتثبيت هذا الموديول عليك اختياره واعتقد انه موجود على سى دى 1 او 2 مش فاكر بس بتختاره لوحده

اما بالنسبه للمشكله انا اعتقد ان الاخ الفاضل بيختار شيك بوك غلط لان هى دى كلمة السر فى الموديول ده السيت اب الخاص بالشيك بوك فى حالة اللاستلام والترحيل والخصم
ORIGINAL CHECK BOOK AND DESTINATION
علشان كده انا طلبت منه الشاشات وعلشان كده هو بيقول ان المشكله دى غير متكررة الحدوث

osamamakled
06-Jan-2012, 01:41 PM
شكرا علي توضيحك , وجزاك الله خيرا
لم أعمل من قبل علي هذا الموديول
و لكن لدينا شيكات آجلة من العملاء يتم تسجيلها بالحسابات العامة لحين التحصيل بعد ذلك تسجل في حساب العميل
مرفق ملف للأخوة الزملاء لشرح Payment Document Management بصيغة PDF