المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة ال performance

mero
22-Jan-2013, 11:27 AM
ياشباب انا عندى حجم الداتا بيز اصبح كبير والتقارير بتاخد وقت طويل وفكرت انى اعمل داتا بيز جديد من 2009 والاعوام اللى قبل كده تبقا history اذا احتجنا لها وانا ببحث فى الموضوع ده لقيت tools اسمها company data archive من موقع www.profad.com وطريقه التنفيذ بس المشكلة انها محتاجه regestration key فيه حد ممكن يساعدنى فى انى الاقى مفتاح او يساعدنى فى طريقة اخرى تحل موضوع ال performance

Monzer Osama
24-Jan-2013, 09:40 AM
أتوقع يا اخي ان الموضوع يحتاج الى تفكير أكبر من الحصول على مفتاح تسجيل للمنتج ...!
فهذه بيانات شركة لأعوام ويجب أن يكون التعامل معها بحذر
هل جربت كل السبل لتقليص حجم البيانات إن كان هذا هو الذي يضايقك ؟
المفترض أن كبر الحجم لا يؤثر على بطئ استخراج التقارير , فما المشكلة؟

mero
24-Jan-2013, 03:54 PM
يا اخى انا مش مهم عندى حجم الداتا بيز المهم سرعه استخراج التقارير والتعامل مع البرنامج اللى اصبحت بطيئه وبتاخد ساعات طويلة وانا معتقد انى لما ها مسح الاعوام السابقة سرعه استخراج التقارير وال reconcile ها ترجع زى الاول ولا انا فاهم غلط ؟؟؟؟

mr_yaser
25-Jan-2013, 03:36 AM
ربما يفيد ترقية مكونات السيرفر ، أوالاستفادة من خدمة prcess server

ahai
25-Jan-2013, 11:59 AM
لدي هنا تساؤل فيما يتعلق بهذا الموضوع تحديداًأريد من الإخوة مناقشته.

لم أرى شركة قامت بعمل Data Warehouse من أجل التقارير التحليلية حتى تتجنب أحجام البيانات الكبيرة لعدد كبير من السنوات السجلات ؟ هل هذا الموضوع صعب ؟ أو مكلف ؟

فقط للعلم المقصود بData Warehouse هو سيرفر يحوي بيانات تجميعية مختصرة عن البيانات الحقيقية Meta data. يعني فرضاً فواتير مبيعات اليوم كله يتم اختصارها بحركة واحدة فقط وبالتالي اختصار ربما مئات السجلات بسجل واحد.

سلام

عماد زيد
25-Jan-2013, 09:02 PM
عبد الحي هدا الحكي موجود عن طريق الـ OLAP services