المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مرتجع من سنوات سابقة

احمد الصادق فراج
21-Jul-2011, 03:16 PM
حد حاول يعمل مرتجع على فاتورة لسنة سابقة ارجو من الأخوة محاولة عمل مرتجع على فاتورة لسنة سابقة واليكم ما سيحدث انة مستحيل عملها لأن فواتير السنة السابقة لن تظهر معاك لأختيار الأ صناف المرد عمل مرتحع لهاومن ثم نبحث عن الحل وهو الأتى :
طالما اننا مش قادرين نفتح الفاتورة اللى عايزن نعمل عليها المرتجع بتاعنا يبقى مفيش الا اننا نعمل حركة credit memoعلى العميل بقيمة الأصناف المرتجعة وعمل حركة adjustmentعلى المخزن بالأصناف المرتجعة وامنع ترحيلها الى g.l والفكرة من انى بمنع ترحيلها الى g.l هى علشان ماتسمعشى لى فى التكلفة خالص اوالمخزون كقيمة تسمع بس كميات يعنى تزود المخزن بتاعى بالأصناف المرتجعة.

عثمان
21-Jul-2011, 03:35 PM
أهلا بك استاذ أحمد
لكن السؤال.... لو كنت محتفظ بالـ History الخاصة الأصناف
ولم تقم بحذف تلك البيانات التاريخة هل سيكون الحال كما قلت؟ (لن ترى الأصناف؟؟؟

شكرا

Ashrafoaa
22-Jul-2011, 02:15 AM
السلام عليكم

أخ أحمد

يمكن استخدام طريقة المرتجع اليدوي في حالة عدم وجود الفاتورة بدون اللجوء الى عمل حركتين.

أشرف عبدالفتاح

عثمان
22-Jul-2011, 01:30 PM
السلام عليكم

أخ أحمد

يمكن استخدام طريقة المرتجع اليدوي في حالة عدم وجود الفاتورة بدون اللجوء الى عمل حركتين.

أشرف عبدالفتاح

كلامك صحيح أستاذ أشرف ... ربنا يفتح عليك
بس ما أدري ليه ما أقدر أشوف الحركات السابقة طالما أنا محتفظ بالـ History??? أم أن هذا غير صحيح؟؟

شكرا مرة أخرى

احمد الصادق فراج
04-Aug-2011, 08:57 AM
السلام عليكم
هلا استاذ اشرف كنت بسأل عن ازاى اعمل المرتجع اليدوى اللى انت كنت قلت علية انى ممكن اعملة بدل من الحركتين تمام حيث ان القائم على تدريبنا لم يقم بشرح هذه الجزيئه ولم يعرفها

Ashrafoaa
04-Aug-2011, 09:42 AM
يمكن عمل المرتجع اليدوي كما يلي:
1. Transactions->Sales->Sales Transaction Entry
2. اختر نوع الحركة Return و من ثم أكمل العملية بالطريقة العادية كما لو كنت تدخل طلبية او فاتورة.

ahai
04-Aug-2011, 10:12 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
لعلي أرى أن بعض الكلمات في أواخر وبدايات الأسطر لا تظهر في المشاركات.. نرجو تدارك الموضوع..
عفواً من الأستاذ أحمد ..
هناك أمر خطير وهو أن البعض يقوم بعملية Adjustement للمخزون بدون قيد GL لنفس الغرض المذكور في المشاركة وهذا أمر خاطئ تماماَ ...
لأن الإنعكاسات المالية ستؤدي إلى أخطاء في تكلفة المخزون...
(رصيد المخزون في الحسابات لم يتغير مع أن المخزون قد انخفض بالمرتجع). لذلك لا بد من ترحيل الحركات في ال Adjustement إلى حساب وسيط ومن ثم إقفال الحركة بحركة CRM,

شكراً للجميع

عدنان الخانكان
01-Oct-2011, 11:50 AM
اجابة الأستاذ عبدالحي ممتازة وهي من خلال الخبرة السابقة لديه
بعض الذين لم يعملوا على الربنامج أكثر من سنة ربمالا يعرفون المشاكل التي تظهر عن تدوير الأرصدة بنهاية الفترة المالية